måndag 23 november 2009

Katamaranjävel - 22/11 någonstans på Atlanten

Eric

Klockan är tio över åtta, jag och Gert har precis gått av vår första vakt,
och starten för 2010 års ARC gick för sju timmar och tio minuter sedan.
Trippmätaren visar redan 64 sjömil vilket är en god start på en lång resa.
Tidigt i morse var vi alla igång för att se till att båten var redo för att
lämna kaj. Stämningen i hamnen var fantastisk och en trumpetorkester
spatserade på bryggorna med båttutorna som tjuter i bakgrunden. Tamparna i
bryggan lossade vi redan kl 11.00 för att vara ute i god tid för att slippa
trängas med de 220 andra båtarna som skulle ut ur samma hamninlopp som vi.
På vardera sida av piren var det fullt med människor som vinkade och
förmedlade sina lyckoönskningar. Många svenskar var på plats och tjöt ”HEJA
SVERIGE”.
Starten, som är trotts den långa seglingen är ytterst viktig, både för moral
hos besättningen samt själkänslan hos skepparen, gick förhållandevis
smärtfritt förbi. Endast en ”KATAMARANJÄVEL” som tyckte att en
styrbordsstart med motor igång var lämplig, till det hela var det nämligen
så att en styrbordstart i detta fall innebar ett ”KATAMARANJÄVELN” lämpligt
nog hade riktning åt motsatt håll genom hela startfältet. Nationaliteten
på ”KATAMARANJÄVELN” var Costa Ricansk och på Latinamerikanskt maner, skrek
de högt angående rätt om väg. Nog om dessa nu, kan hända att min vrede
återkommer lite senare. Vi startade med den nya Parasailorn, som är en
spinnaker med ett hål i, en fallskärmsliknande vinge och lite grejer i för
att stå bättre. Lite dåligt med vind i början, men efter att ha nått fri
vind, så satt den fin fint, som en smäck eller ni vet vad i ni vet vem.
Väl startade, valde vi att gå en sydligkurs och följde Grand Canarias kust
på lagom avstånd. Resterande båtar valde att gå längre från land och mer
öster ut i hopp om mer vind(tror vi). Vår mer sydliga kurs bedömer vi i
nuläget ha varit den fördelaktiga och det är inte många båtar i cruising
klassen, som är närmre St Lucia än oss.
Till middag lagade Claes en fantastisk kycklingfilé inlindad i bacon med
ris. Detta avnjöts tillsammans med en av dagens två tillåtna öl. Kaffet på
det och man mår ganska gött.Efter middag ökade vinden och vi valde att ta ner Parasailorn och har nu spirat ut genuan med spirbommen fast med dubbla nedhal så den inte ska röra på sig. Nästa vakt jag ska gå på är klockan fyra på morgonen (Nu skriker de DELFIN däruppe, första av många) och jag förväntar mig en fantastisk soluppgång som jag kanske beskriver i morgon.
Jo jag glömde en sak KATAMARANJÄVELN, fy fan….

Annette


Vår segling mot St Lucia har börjat. Känns tryggt och trevligt med den
otroligt duktiga besättning vi har. Morgonen började tidigt med en som vanligt god frukost. Sedan sjöstuvades det mesta febrilt. Skinkan hittades och hängdes upp längst fram i båten. Skor som använt i land tvättades noggrant av för att kunna tas ombord. Vi vill inte ha kackelackor på båten.
Vår tidigare amerikanska båtgranne kom och önskade oss lycka till på över
seglingen. Vi tog ett glatt farväl av våra goa norska vänner på Go Beyond.
Starten gick 13.00. Att se 200 båtar starta var stort. Nästan alla hade
spinnaker eller parasailor. God middag har serverat av Claes och Oscar. Mörkret har lagt sig och vi har nu tagit ner Parasailet. Vinden ökade upp mot 18 ms.
Seglar nu med spirad stor och spirad genua. Nu går jag och vilar för jag skall ha vakten 00.00 – 04.00 tillsammans med Gunnar.

Gert

Vill bara ödmjukt berätta att jag och min vaktkompis Eric hade förmånen att
sätta nytt fartygsbästa på eftermiddagen med den nya Parasailorn, Eric med
12,5 knop och jag med 15,7 knop. Det var häftigt!
På vår vakt kl 05.15 släppte uthalet på storen som började fladdra i vinden
Eric. Oscar och Gunnar for upp på däck och lyckades skära i uthalet igen.
Allt gick på mindre än 15 min under vilken tid vi körde motorn och får
straff för det. Det var det värt att rädda storseglet. Dock hade vi ett
dödsfall i samband med detta: en pytteliten bläckfisk hade inte klarat
stressen utan låg död på däck. Eric gav den en anständig sjöbegravning.
Klockan 07.30 blev det ordentligt ljust igen och vi njöt av en ny dag med
rejält med vind på12-15 m/s och vågor på 3+ meter. Atlanten är häftig!