torsdag 3 december 2009

Regn på havet

Atlanten den 2/12

Eric

Efter gårdagens fantastiska segling kändes det lite segt att gå upp i morse klockan 04.00. Det kändes svårslaget att få pressa båten så mycket men ändå känna att allt var under kontroll. Inte nog med det så när jag väl släpat mig själv ur kojen och fått på mig kläderna så hör jag hur det börjar regna. På med regnkläder också då. Trots att det är varmt på natten lyckas vinden kyla ner en lite under de fyra mörka timmarna man har på nattpasset, regnet på detta gör att regnkläder krävs. Jaja, regnet höll sig i tio minuter och sen dess har det inte regnat, efter att det regnat får även vinden möjlighet att återhämta sig och vi lyckades få lite fart på skutan igen. Efter frukost hissade vi gennaker, ”lagerborgen” som den blev uppkallad på seglingen hem från Southampton.
Jag har tidigare rapporterat lite om hur fisket har gått för mig och Oscar vi har även framställt en liten forskning kring detta. Jag kan nu med glädje och lite stolthet meddela att det tidigare framställda resultatet endast gäller för halva atlanten, Europa/Afrika halvan av atlanten.
Sen vi passerat halva resan har jag och Oscar haft träningsverk i armarna, inte från att styra båten, istället har vi det från att dra upp fisk och fiska slut på även den andra halvan av atlanten.
Senast för två timmar sedan rasslade det åter till i rullen och en wahoo satt denna gång på kroken, arbetshandskar på och det var bara att dra igen. Väl uppe och fast på vår stora ”hook” sitter denna metarlånga fisk på ca 10 kilo och sprattlar tills vi lugnar ner den med lite alkogel (den är inte bara bra mot svininfluensans spridning). Diskussionen om vad som skulle serveras till middag avtog snabbt och samtidigt som jag skriver detta bryns filéer från denna fisk i stekpannan. Vad som inte förtäljer historien är att fisken vi fångade till lunchen tappade Oscar när han skulle skölja av den en sista gång när han rensade den på badplattformen. Nu måste jag äta…
Fantastisk god fisk, serverades med potatis och vitvinsås som var lätt spetsad med lime.